RASKAUSAJAN RUOKAVALIO

tiistai 27. syyskuuta 2016


raskausajan-ruokavalio

Silloin kun tulin raskaaksi tutustuin pintaraapaisulta raskausajan ruokavalioon, likinnä siihen mitä ei saa syödä. Lista tuntui aika pitkältä ja vaikealta noudattaa, etenkin minulle joka rakastaa aurajuustoa ja salmiakkia. Ensimmäisessä neuvolassa kerrottiin vähän tarkemmin ruokajutuista ja annettii joitakin lappusia kotiin vietäväksi. Oikeasti raskausaikana syöminen ei ole vaikeaa, kun miettii järjellä millainen on terveellinen ruokavalio, pääsee sillä jo pitkälle.

Ennen raskautta treenasin paljon ja ruokavalioni oli melko yksipuolinen ja kovin proteiini pitoinen. Söin enimmikseen kanaa, kasviksia ja raejuustoa, proteiinirahkoja, hedelmiä ja mysliä ja tietty erilaisia palautusjuomia ja proteiinipatukoita. Alkuraskaudessa olin niin huonovointinen, että treenaminen jäi siihen ja sen myötä myös ”terveellinen” ruokavalio. Se oli oikeasti ok niin kauan kun olin huonovointinen. Ei haitannut niin paljon vaikka söi päiväruuaksi hampurilaisia ja sitten ei oikeastaan koko päivänä mitään muuta syönytkään. Epäterveellisen ruokailun olisi pitänyt jäädä samana päivänä kun jäi huonovointisuus, mutta kun ei.

Ruokailuni on ollut koko raskausajan aivan retuperällä. Olen syönyt mitä huvittaa milloin huvittaa, miettimättä sen enempää. En siis ole syönyt mitenkään mahdottoman epäterveellisesti, mutta PALJON leipää. Ennen korvasin leivän jollakin rahka-mysli välipalalla ja nyt on aika palata siihen. On myös aika lopettaa jäätävä karkin syönti! Olen lähiaikoina syönyt melkein joka päivä jotakin makeaa ja jos haluan synnyttää normaalikokoisen vauvan, olisi varmasti aika vähentää. Pian alkaa viimeinen kolmannes ja sinä aikana vauvan paino nousee luonnollisestikin eniten. Äidin sokerin syönti vaikuttaa ilmeisestikin eniten myöskin viimeisellä kolmanneksella. Joten nyt on aika tehdä ryhtiliike ja aloittaa taas vähän terveellisempi ja järkevämpi ruokailu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan